Prvi Festival indonežanskog filma u Muzeju Jugoslovenske kinoteke u Beogradu
Prvi put u Beogradu, 6. februara 2008. godine, svečano je otvoren Festival indonežanskog filma u Muzeju Jugoslovenske kinoteke u Beogradu, koji je trajao do 9. februara 2008. godine. Sa sedam filmova snimljenih u periodu od 1961. do 2007. godine, predstavila se vodeća kinematografija u jugoistočnoj Aziji, čiji koreni dosežu od dvadesetih godina prošlog veka.
Prvi Festival indonežanskog filma u Kinoteci početak je redovne saradnje na prezentaciji jedinstvene kinematografije u ovdašnjoj kulturnoj sredini, u saradnji sa Ambasadom Republike Indonezije u Beogradu i Društvom srpsko-indonežanskog prijateljstva „Nusantara“.
Prikazani su filmovi „Suchi Sang Promadona“, „Bodljikava žičana ograda“, „Majka“, „Ljubav na parčetu hleba“, „Nagabonar postaje dvoje“, „Anne Van Yogya“ i „Pozornica pokraj reke“.
Indonežanska kinematografija započeta je 1926. godine, kada su, u tadašnjoj holandskoj koloniji, nastali uslovi za prvi nemi film. Iako su ga potpisala dva holandska autora, producirala ga je lokalna kompanija, a prikazan je u ostrvskim bioskopima. Reč je o ostvarenju „Loetoeng Kasaroeng“, čija je premijera bila 31. decembra 1926. godine, u ekskluzivnom bioskopu u Bandung.
Prema navodima domaćina gospodina Dinka Tucakovića, direktora Muzeja Jugoslovenske kinoteke, to je bio kamen temeljac filmske industrije, koja je za oko osam decenija proizvela nešto više od dve hiljade i dve stotina filmova.
„Sledeće faze u razvoju indonežanske kinematografije su propagandne aktivnosti za vreme japanske okupacije, a posle proglašenja nezavisnosti, filmska ostvarenja nastala su u vreme Sukarna, a kasnije Suharta, koja su uveliko oslikavala politička previranja u zemlji, odnosno neku vrstu izolacije i striktnog cenzorskog koda. Ipak, filmska industrija se nezadrživo razvijala i dostigla vrhunac osamdesetih godina XX veka, kada godišnja produkcija prelazi i više od stotinu naslova.
Nova kriza nastala je devedesetih godina, kada indonežanska kinematografija beleži pad produkcije i gledanosti za gotovo tri puta“ ističe Tucaković.
Prema navodima direktora, u novom milenijumu situacija se stabilizovala i ostvarenja iz Indonezije beleže rekordnu gledanost u lokalnim bioskopima, a deo produkcije okrenut je direktno eksploataciji na televiziji, odnosno DVD tržištu.
Svetski ugled uživa i Međunarodni filmski festival u Džakarti, koji doprinosi popularizaciji i afirmaciji filmske umetnosti.
Informacije o Prvom indonežanskom filmskom festivalu možete dobiti na www.kinoteka.org.rs i www.indonesia-bgd.org.